my-little-ponny

Alla inlägg den 19 november 2012

Av Maja Martaeng - 19 november 2012 19:28

Jag använde gummisnoddon idag ( en grej som gör att hon får automatisk eftergift och går bättre helt enkelt, jag har inte använt den i ridhuset på ganska länge faktiskt. Jag passar på att inskjuta att Janicia är svår att få att arbeta i rätt form och då är gummisnodden ett hjälpmedel.) Hur som helst så red jag mycket skänkelvikningar och framdelsvändningar. öka och minska galoppen jobbade jag också med. Hon tyckte det var riktigt jobbigt att minska och jag vet inte hur många gånger hon sakta av. Latis, haha. Iallafall var hon super duktigt och ett väl lyckat ridpass! =D


Av Maja Martaeng - 19 november 2012 15:48

Kollar massa fin,fina bloggar och bara slappar. Snart ska jag till stallet och rida min lilla pålle<3 Det blir nog  ridhuset eller paddocken i dag. Hon är verkligen fin min häst!  



Av Maja Martaeng - 19 november 2012 08:32

Skulle gärna haft helg ett tag till.... Denna veckan ska vi iallafall ha elevensval så jag kommer nog överleva :p       Ha det bra!

Av Maja Martaeng - 19 november 2012 07:45

Tänkte försöka förklara hur man på lättast sätt lär hästen "puss"


1. Ta fram höstrå i din hand. Säg tydligt "puss" och peka på munnen. Vänta i några sekunder och pussa sedan hästen på mulen. Ge hästen höstråt och beröm så att hästen förstår att det var något bra att pussa (överdriv gärna lite)


2. Upprepa samma ända till hästen fattar och börjar själv upp med mulen lite i rätt riktning. Beröm så fort hästen gör det minsta rätt. Göm ej tydliga kommandon, vänta lite innan du ger pussen och beröm massor.


3. Vänta till nästa dag innan du tränar igen.


4. Fortsätt nästa dag där du slutade dagen innan. Träna, träna.


5. Nu kan antagligen din häst detta. Sluta inte med att ge beröm eller höstrå.

Förfina dina hjälper mindre och mindre t.ex peka bara på munnen utan att säga något


6. Påminn hästen då och då genom att upprepa dessa övningar många dagar i sträck


TIPS. 1. Se till att hela tiden ha hästen koncentrerad på dig. 2. Dela upp övningarna i flera dagar istället för att träna intensivt i en timme. 3. Tålamod

4. Överdriv gärna lite med beröm 5. Lycka till!!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hejsan! Mitt namn är Maja och jag är 13 vårar. Min nya ponny Witz kommer ni få läsa mycket om här på bloggen. När jag inte är i stallet så går jag i skolan är med kompisar mm. Hoppas ni vill följa min och Witz resa genom tävling, träning och framgång!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards